Nuffnang...

Followers

::Dapur Chugie:

HAK CIPTA TERPELIHARA

- Segalanya tentang makanan-


Saturday, September 19, 2015

Sambal Ikan Bilis Petai... yummy!

Sambal Ikan bilis petai

Ala, mesti korang rasa senang giler kot nak masak resipi ni kan. Ok, tu kalu korang yang dah teror masak ler.. pejam mata dah siap terhidang. tapi, buat yang tak reti masak tu, sure dia pi tela'ah google untuk cari resipi.

so, aku dengan baik hatinya nak lah share resipi dari cara aku masak Sambal Ikan Bilis Petai ni.

ala, sonang yo.. ok, moh kita mulakan misi masak2 :D

Bahan-bahannya:
Ikan bilis (segenggam) ikut korang lah nak berapa banyak.. Yang ni, korang goreng garing ye.
Petai yang dah kupas. ambil isinya je. kulit nya buang yeeeee... yang ni korang goreng kejap je. bagi dia layu2 ayu gituuuu...

Untuk Tumisan
Cili merah 4 batang, di patah2 kan bagi kecik. mudah skit nak blend**
Bawang Merah 2-3 ulas**
Bawang Putih 2 ulas**
Air sikit utk blend **

Ok, yang ada tanda *** korang blend bagi lumat ye. bagi yang sukakan kepedasan tahap maksima, sila lah letak barang segenggam dua cili padi.. huk huk huk huk...

ok, Mula2 korang tumis dulu bahan yang dah di blend tadi ye. tumis sampai naik minyak. Sila lah kacau rata tumisan ni ye. kang hangit plak belah bawah. Api, jangan besar sangat, kang cepat plak hangit nya sambal korang ni. Masukkan lah bahan perasa utk tumisan korang tu. Garam, gula skit, Pak aji ke skit.. letak siki2 dulu ye. tak cukup, boleh tambah lg perasa tu.. jangan sampai MASIN udah lerrr..

Ok, dah siap tumisan tadi, dah naik minyak, cili tu pun dah di masak dengan baik nya, korang ketepikan or biarkan je dulu dalam kuali tu. biar die sejuk sat.

Lepas dah sejuk, baru lah masukkan Ikan bilis dan petai yang dah siap korang goreng tadi. gaul bagi rata dan boleh lah di hidang..

Nah pic nye...


amcam? menggugat keimanan tak?
keh keh keh keh...

selamat mencuba!

-Dapur Chugie-

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

bestnye...!!